MAN TruckScenes: ’s werelds eerste vrij beschikbare sensor- en rijdata voor autonome trucks

    • Met dit project is een totale investering van ongeveer 100 miljoen euro gemoeid
    • MAN eerste truckfabrikant die sensor- en rijgegevens publiceert die zijn vergaard bij ontwikkeling van autonoom rijden
    • Dataset ‘MAN TruckScenes’ omvat 747 rijsituaties en is vrijelijk beschikbaar voor ontwikkelaars, universiteiten en onderzoeksinstellingen
    • Uitwisseling van gegevens in open-source community versnelt ontwikkeling, vereenvoudigt validatie en bevordert standaardisatie.

    MAN Truck & Bus is de eerste truckfabrikant die een uit 747 rijsituaties bestaande set van sensor- en voertuiggegevens publiceert die het merk heeft vergaard tijdens testritten op het gebied van autonoom rijden. De open uitwisseling van dergelijke vrij toegankelijke en kosteloze gegevenssets tussen verschillende belanghebbenden - zoals fabrikanten, universiteiten en softwareontwikkelaars - die onafhankelijk van elkaar werken aan geautomatiseerd rijden, versnelt de ontwikkeling en bevordert de standaardisatie van gegevensformats. Het maakt bovendien een gestandaardiseerde vergelijking van resultaten en methoden mogelijk die dienst kan doen als referentiekader bij wetenschappelijke studies en het vereenvoudigt de samenwerking met externe ontwikkelingspartners.

    “Datasets zoals MAN TruckScenes zijn een belangrijke bron bij de datagestuurde ontwikkeling. Er zijn al tal van datasets vrijelijk beschikbaar voor de personenautosector, maar niet voor de trucksector. Met MAN TruckScenes nemen we het voortouw om deze leemte op te vullen”, verklaart Dr. Frederik Zohm, lid van de Raad van Bestuur van MAN Truck & Bus en verantwoordelijk voor onderzoek en ontwikkeling.

    Ontwikkelingsbasis voor autonoom hub-to-hub-transport

    De nu door MAN gepubliceerde dataset brengt vooral de transportbewegingen op Duitse snelwegen en bijbehorende aanvoerroutes in kaart, evenals de activiteiten in terminalomgevingen. Daarmee speelt MAN in op de vraag naar het zogenoemde hub-to-hub-transport tussen logistieke hubs. De sensorset bestaat uit gegevens die zijn vergaard door vier camera’s, zes lidars, zes radars, twee meet-units voor de positiebepaling in de omringende ruimte (IMS) en zeer nauwkeurige gegevens die afkomstig zijn van het wereldwijde satellietnavigatiesysteem (GNSS). MAN TruckScenes is de eerste dataset die 4D-radargegevens bevat met een dekking van 360 graden, waardoor het de grootste ter wereld is met een geannoteerde 3D-grenswaardebox.

    Bij het in kaart brengen van de 747 opgenomen rijsituaties is ook aandacht besteed aan het vastleggen van verschillende weersomstandigheden. De rijsituaties in de dataset zijn onderverdeeld in een trainings-, test- en validatiedataset. De rijsituaties bevatten de sensor- en voertuiggegevens van een enkele rijsequentie en de bijbehorende aantekeningen. De aantekeningen geven een beschrijving van de rijsituatie en brengen de omgevingsomstandigheden en markeringen van de objecten rond een truck in kaart. Dit vormt op zijn beurt de basis voor machinaal leren bij de ontwikkeling van neurale netwerken voor autonoom rijden. 

    Het gebruik van openbare datasets maakt ook een gestandaardiseerde evaluatie mogelijk van de prestaties en de kwaliteit van de omgevingsherkenning met betrekking tot het uitvoeren van de rijtaken. Dit maakt het ook eenvoudiger om verbeteringen van de prestaties van omgevingsherkenning in kaart te brengen. De MAN TruckScenes kunnen worden gedownload via https://www.man.eu/truckscenes.

    MAN Truck & Bus op weg naar autonoom rijdende trucks

    MAN stimuleert autonoom rijden aan de hand van verschillende onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten. Van 2018 tot 2020 ontwikkelde en testte MAN een bestuurderloze truck voor de containerafhandeling op het terrein van de haven van Hamburg, in een gezamenlijk onderzoeks- en ontwikkelingsproject met Hamburger Hafen und Logistik AG. Van 2019 tot 2023 richtte het ANITA-project met Deutsche Bahn, Fresenius University of Applied Sciences en Götting KG als partners zich op de volledige digitale integratie van een autonome truck voor het logistieke proces van de containeroverslag van de weg naar het spoor. Daarnaast werkt MAN sinds 2022 samen met elf partners in het financieringsproject ATLAS-L4 aan de ontwikkeling van een autonome truck voor het snelwegtransport tussen logistieke hubs. 

    Het project speelt daarmee specifiek in op de wet op autonoom rijden die in 2021 in Duitsland werd aangenomen en die rijden zonder bestuurder al toestaat op bepaalde routes, mits hierop toezicht wordt gehouden. Tegen het einde van het project staan in de loop van dit jaar praktijktests met het prototype op de snelweg op de planning, met een veiligheidsbestuurder aan boord. De mogelijkheid om autonoom te rijden met trucks zal naar verwachting aan het eind van dit decennium worden aangeboden bij trucks uit de serieproductie.

    Uit MAN

    Geplaatst op maandag 20 januari 2025
    Categorie: Nieuws over vrachtwagens en opleggers
    label
      Tags
      Blog Archief
    Hagen Beton en Renault Trucks: Een duurzame samenwerking met korte lijntjes
    Geplaatst 20/03/2025
    Hagen Beton en Renault Trucks: Een duurzame samenwerking met korte lijntjes. ...
    Read the full blog post
    ter Horst Transport versterkt vloot met twee IVECO S-Way’s
    Geplaatst 20/03/2025
    ter Horst Transport, een familiebedrijf uit de regio, heeft zijn vloot uitgebreid met twee gloednieuwe IVECO S-Way trucks. ...
    Read the full blog post
    Zonnepanelen op trucks: minder brandstof, minder slijtage
    Geplaatst 14/03/2025
    PACCAR Parts biedt lichtgewicht cellen aan voor cabine- en trailerdaken. ...
    Read the full blog post
    Positieve financiële resultaten voor MAN ondanks marktuitdagingen
    Geplaatst 12/03/2025
    MAN Truck & Bus sluit boekjaar 2024 met een positief gevoel af, ondanks scherpe daling in truckverkopen. ...
    Read the full blog post
    Ford Trucks en IVECO ondertekenen gezamenlijke ontwikkelingsovereenkomst voor nieuwe zware vrachtwagencabine
    Geplaatst 12/03/2025
    Ford Trucks en Iveco kondigen vandaag de ondertekening aan van een bindende gezamenlijke ontwikkelingsovereenkomst voor het ontwerp en de engineering van een nieuwe cabine voor zware vrachtwagens. ...
    Read the full blog post
    DAF bereikt mijlpaal van 10.000 XB distributietrucks
    Geplaatst 4/03/2025
    DAF Trucks heeft de 10.000ste Nieuwe Generatie DAF XB truck geproduceerd in zijn fabriek in het Britse Leyland. ...
    Read the full blog post
    Renault Trucks brengt innovatieve elektrische bedrijfswagens op de markt
    Geplaatst 19/02/2025
    Als toonaangevende speler in de vrachtwagenindustrie en een pionier op het gebied van koolstofarme mobiliteit gaat Renault Trucks drie lichte elektrische bedrijfsvoertuigen toevoegen aan zijn assortiment. ...
    Read the full blog post
    ReShare kiest opnieuw voor Scania
    Geplaatst 13/02/2025
    Breda - Leger des Heils ReShare heeft twee Scania G280 4x2 trucks met gesloten laadbak in gebruik genomen. ...
    Read the full blog post
    DB Schenker neemt eerste tien van in totaal 150 MAN eTrucks in gebruik
    Geplaatst 6/02/2025
    Ommekeer in het langeafstandstransport: één van grootste logistieke dienstverleners ter wereld gaat elektrisch met MAN. ...
    Read the full blog post
    K. Greving Transport voegt nieuwe IVECO S-Way toe aan de vloot
    Geplaatst 3/02/2025
    K. ...
    Read the full blog post